عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 27 بهمن 1397
بازدید : 1436
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

 

گیاهان دارویی روستای فخرآباد : قسمت پنجم » زیره سیاه

 

زیره سیاه ( زیره سیاه به انگلیسی Caraway ) با نام علمی Carum carvi دارای ترکیبات مختلفی همچون لیمونن، کاروون، کاروئول و آنتول است.

قسمت‌ مورد استفاده‌ داروي‌ زيره‌ سياه‌ ميوه‌ آن‌ است‌ که‌ در تيره‌ ماه‌ سال‌ دوم‌ باقطع‌ کامل‌ گياه‌ صورت‌ مي‌گيرد و مي‌گذارند تا برسد.

نام‌هاي‌ رايج‌ زيره سياه :زيره‌، زيره‌ رومي‌، زيره کرماني‌، شاه‌زيره‌، کرويا، کمون‌ رومي‌،قرنباد.

زیره گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتیمتر می رسد، ریشه اش راست و دوکی شکل و گوشت دار و ساقه اش بی کرک و شفاف است و برگ هایش به رنگ سبز و در قسمت فوقانی ساقه دارای دمبرگ کوتاهی است که انتهای آن به صورت غلافی ساقه را فرامی گیرد، گل آذین آن چتر مرکب و گل هایش کوچک و سفید رنگ است و میوه اش بیضی شکل به رنگ قهوه ای تیره یا مایل به زردو شفاف است .زیره

ترکيبات شيميايی زیره سیاه

زيره‌ سياه‌ حاوي‌ تانن‌، موم‌، مواد رزيني‌، يک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌، موسيلاژ، مواد قندي‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دي‌هيدروکاروئول‌، نوعي‌ ترپن‌ به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ مي‌باشد.

 

اروپاییان از آن به عنوان ادویه غذا استفاده می کنند. اگر به پنیر اضافه شود باعث افزایش قدرت نگهداری پنیر و خوشبو شدن پنیر می شود. یک نوع از زیره نیز به آن اضافه می شود که می تواند خاصیت لاغری داشته باشد. زیره با برخی از مواد غذایی ترکیب می شود و خواص جادویی از خود به جای می گذارد.زیره سیاه از گیاهان قدیمی است که از سالیان دور در ملل مختلف مصرف دارویی داشته است . دیوسکوردیس ، حکیم و گیاه شناس یونانی در قرن اول میلادی ، زیره سیاه را به عنوان داروی تقویت کننده برای دختران جوان ضعیف و رنگ پریده تجویز می کرده است. در نشریات طب سنتی درباره خواص و کاربرد زیره سیاه در کشورهای خاور دور چنین آمده است:تخم زیره سیاه ضد نفخ است. در شبه جزیره مالایا زیره سیاه یکی از 9 گیاهی است که آن را با گیاهان دیگر مخلوط می کنند و در یک جوشانده، در فواصل زمانی و به تدریج به زنان تازه زایمان کرده می دهند.در اندونزی در شهر مالی ، برگ های گیاه را با سیر مخلوط و کاملا له نموده و بر روی پوست ملتهب و مبتلا به اگزما استفاده می کنند. در هندوستان ، تخم زیره سیاه را به عنوان ضد نفخ و تقویت کننده معده مصرف می کنند و برای افزایش ترشح شیر، استفاده از آن را به مادران توصیه می کنند.
 
 

 

خواص‌ و اثرات‌ دارويی زیره سیاه
طبع‌ زيره‌ سياه‌ خيلي‌ گرم‌ و خشک‌ است‌.
 
 

خواص زیره سیاه

زیره سیاه شل کننده عضلات رحم می باشد. درنتیجه می تواند دردهای انقباضی دیسمنوره را نیز تخفیف دهد.این گیاه مقوی معده است و در رفع احساس پر بودن معده مفید است.اگر زیره را به همراه عسل در بچه هایی که میل به خوردن گچ، خاک و مهر دارند بخورانیم تمایل به خوردن خاک برطرف می گردد.گفته می شود زیره سیاه برطرف کننده ضعف اعصاب نیز هست.

 

دیگر خواص زیره سیاه

زیره غنی از املاح معدنی همچون آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و زیره از این نظر غذایی مناسبی است. به علاوه می توان انواع ویتامین های ضروری همچون A، E، C را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.

 

دانه های زیره منبع غنی از آهن است که می تواند برای درمان کم خونی استفاده شود. مشکل کم خونی همواره معضلی برای زنان و کودکان بوده که باعث می شود سطح هموگلوبین خون کاهش پیدا کند. اضافه کردن این ماده به ترکیبات غذایی روزانه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری موثر است.

 

زیره‌ سیاه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوی‌، زیادکننده‌ شیر، قاعده‌آور، نیرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی‌ معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.زیره‌ سیاه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهیل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پیچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهای‌ کلیه‌ و مثانه‌، تنگی ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌، استسقاء به‌کار می‌رود.

 

زیره‌ یک‌ داروی‌ سنتی‌ برای‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.خوردن‌ زیره‌ یا روغن‌ آن‌ در رفع‌ سوءهاضمه‌ و دل‌ دردهای‌ کودکان‌ مفید است‌.زیره‌ دارای‌ خاصیت‌ ضدگرفتگی‌ دارد و برای‌ رفع‌ گرفتگی‌های‌ دوران‌ قاعدگی‌مفید است‌.

 

دم‌ کرده‌ یک‌ قاشق‌ مرباخوری‌ میوه‌ له‌ شده‌ زیره‌ سیاه‌ در نیم‌ لیتر آب‌ جوش‌برای‌ تنبلی‌ اعمال‌ گوارشی‌ ۲ ـ ۱ گرم‌ ، بی‌اشتهایی‌، باد یا درد روده‌ مصرف‌ می‌شود و دانه‌ زیره‌ را یا می‌جوند و یا از گرد گیاه‌ مخلوطی‌ در آب‌ میل‌ می‌نمایند.

 

مصرف دم کرده زیره سیاه و یا جویدن آن در رفع و کاهش دردهای ناشی از قاعدگی، دردهای روده وبی اشتهایی بسیار مؤثر است، براساس تحقیقات انجام شده مصرف زیره سیاه یا روغن آن در رفع سوء هاضمه و دل دردهای کودکان و تنگی نفس نیز، کاربرد فراوانی دارد

 

این گیاه دارای خواص ضد تشنج و شل کننده عضلات بوده و مقوی و نیروبخش است؛ بنابراین مصرف آن به افراد دارای مشکلات مذکور توصیه می شود.در منابع علمی از دانه های زیره به عنوان ماده تحریک کننده اشتها یاد می‌شود، اما تاثیر عرق زیره بر کاهش وزن به طورعلمی ثابت نشده است.

 

مضرات زیره سیاه

مداومت در خوردن زیره همانند رازیانه قوای جنسی را تضعیف می کند. همچنین مداومت در مصرف آن برای کبد و کلیه ها هم مضر است.زیره سیاه می تواند سبب بروز حساسیت و یا تشدید آن شود.زیره شل کننده رحم است لذا از نظر تئوری می تواند موجب تاخیر در زایمان شود.

 

دیگر مضرات زیره سیاه

مصرف عرق زیره در بعضی افراد موجب اسهال و در برخی دیگر باعث یبوست می‌شود. بیماران کلیوی، کبدی و تنفسی و همچنین مادران باردار قبل از استفاده از عرق زیره، لازم است با پزشک خود مشورت کنند.خود سرانه عرق زیره را به کودکان ندهید. زیاده روی در مصرف زیره بعلت طبع گرم ایجاد کهیر می کند . زیاده روی در مصرف زیره باعث افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه لاغری و زردی رنگ چهره خواهد شد.

 
زیره

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , یاداشت ها , گیاهان دارویی فخرآباد , ,
:: برچسب‌ها: گیاهان دارویی روستای فخرآباد , گیاهان دارویی , تب گیاهی , تب سنتی , تب چینی , گیاه , زیره , زیره سیاه , عرق زیره , لاغری , چاقی , فخرآباد , روستای فخرآباد , فخرآباد وطنم , دهاتما ,
تاریخ : سه شنبه 23 بهمن 1397
بازدید : 1437
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

به گزارش خبرگزاری دهاتما؛ تصاویری از حضور گرم عضای پایگاه بسیج موسی ابن جعفر ، ریحانه النبی و اهالی روستای فخرآباد ازتوابع شهرستان اردکان در راهپیمایی 22 بهمن را مشاهده می کنید.

(( راهپیمایی مشترک پایگاه های بسیج موسی ابن جعفر و ریحانه النبی روستای فخرآباد به مناسبت چهلمین بهار از انقلاب اسلامی))

حضور بر سر تربت پاک برادر بسیجی مجید قطب الدینی

برقراری نظم و امنیت مسیر راهپیمایی

چهلمین بهار انقلاب

ما همه سرباز تو ایم خامنه ای

تسلیم در برابر آمریکا                   هرگز،هرگز،هرگز

حضور بسیجیان بر سر گلزار شهید محمد جواد مرادی در چهلمین بهار انقلاب

غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهید محمد جواد مرادی

 

از : فرمانده پایگاه بسیج موسی ابن جعفر فخرآباد (محمدرضا قطب الدینی) :

«بسم الله الرحمن الرحیم»

یوم الله بیست و دوم بهمن، تجلی شکوهمند حماسه و سرافرازی ملتی است که ۴۰ سال است فریاد خداخواهی، معنویت، آزادی و استقلال را در گوش جهانیان طنین انداز کرده است.

اکنون در چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی خدا را شاکریم که بار دیگر، سالگرد پیروزی نور بر ظلمت و تاریکی را جشن می‌گیریم و با شعار افتخار به گذشته و امید به آینده، به آینده‌ای درخشان برای سربلندی ایران اسلامی که برای دوستان مایه نشاط و امید و برای دشمنان باعث یأس و ناامیدی است، در پرتو رهبری مقام معظم رهبری امیدواریم.

بر خود لازم می دانیم که از حضور حماسی تک تک شما بسیجیان و مردم شریف روستای فخرآباد در لبیک به ندای مقتدای خویش حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و شرکت در راهپیمایی سراسری یوم الله 22بهمن که موجب سرفرازی ایران اسلامی در جهان گردید تشکر نماییم.

 

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

 



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , مراسمات ملی و مذهبی , مسجد حضرت ابوالفضل , ,
:: برچسب‌ها: چهلمین بهار انقلاب , 22 بهمن 97 , انقلاب اسلامی , شکوه , دهه فجر , فجرآفرینان , راهپیمایی 22 بهمن روستای فخرآباد , روستای فخرآباد , فخرآباد وطنم , دهاتما , امام خامنه ای , فرزندان روح الله , بسیج , بسیجیان , لشگر مخلص خدا ,
تاریخ : دو شنبه 22 بهمن 1397
بازدید : 1320
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

 

به گزارش خبرگذاری دهاتما، مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شامگاه جمعه با حضور مردم مومن و متدین روستای «فخرآباد» در مسجد «حضرت ابوالفضل» روستای فخرآباد از توابع شهرستان اردکان برگزار شد.

 

((تصاویر بیشتر در ادامه مطلب))



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , مراسمات ملی و مذهبی , تصاویر , مسجد حضرت ابوالفضل , ,
:: برچسب‌ها: فاطمیه , حضرت فاطمه , شهادت حضرت فاطمه , سوگواره یاس نبوی , یاس , گلبرگ کبود , عزاداری , فخرآباد , فخرآباد وطنم , دهاتما ,
تاریخ : شنبه 20 بهمن 1397
بازدید : 1347
نویسنده : مبین محمدی فخرآباد

 

برگزاری نشست بصیرتی سیاسی و انقلابی در روستای فخرآباد شهرستان اردکان

 

به گزارش خبرگزاری دهاتما: نشست بصیرتی سیاسی و انقلابی در روستای فخرآباد شهرستان اردکان با حضور بسیجیان پایگاه موسی ابن جعفر فخرآباد بعد نماز مغرب وعشاء و با حضور فرمانده بسیج حوزه 3ثارالله عقدا در مسجد حضرت ابوالفضل این روستا برگزار گردید .

سخنران این نشست ، برادر ثقفی فرمانده حوزه 3 ثارالله ، در جمع بسیجیان بیان داشت :

(گوشه ای از سخنان سرگرد ثقفی فرمانده حوزه 3 ثارالله)

«استقلال» یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی ملت ایران بود، مداخله گسترده کشورهای غربی در امور ایران تا به جایی در دوره پهلوی گسترش یافته بود که دیگر کسی منکر آن نبود.

 

پهلوی خود در جلسات خصوصی از مداخلات گسترده غربی‌ها در امور ایران گلایه می‌کرد ولی در عیان دستورالعمل‌های رسیده از اربابان را جامه عمل می‌پوشاند، مروری بر خاطرات شخصیت‌ها و رجال عصر پهلوی خود موید این واقعیت است.

 

قدرت نظامی و پیروزی‌های منطقه‌ای

در حالی که ارتش ایران که رضاشاه بدان می‌بالید و به اتکای آن یک دیکتاتوری تمام‌عیار در کشور حاکم کرده بود شهریور ۱۳۲۰ و به دنبال حمله متفقین بدون هیچ‌گونه مقاومتی سلاح بر زمین گذاشت و عقب نشست، نیروهای نظامی ایران امروز حافظ استقلال و تمامیت ارضی ایران هستند.
در دوره پهلوی رژیم که به قدرت نظامی خود اطمینان نداشت در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب استقلال و تمامیت ارضی کشور را وجه‌المصالحه قرار می‌داد، از جایی عقب‌نشینی می‌کرد تا جای دیگری را به دست آورد و یا بیشتر از آن از کف ندهد ولی امروز نیروهای نظامی ایران آمریکا را در خاورمیانه زمین گیر کرده است.

حال و هوای این روز های پایگاه بسیج موسی ابن جعفر فخرآباد

خلاقیت برادر بسیجی روح الله قطب الدینی به مناسبت ایام فاطمیه

تصاویر بیشتر در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: اخبار روستا , مسجد حضرت ابوالفضل , ,
:: برچسب‌ها: بسیج , بسیجیان , 22بهمن , دهه فجر , ایام فاطمیه , نشست بصیرتی , سیاسی , انقلابی ,

به وبسایت رسمی روستای فخرآباد خوش آمدید

RSS

Powered By
loxblog.Com